Toyota palvelee

Tieto lisää turvallisuutta

Toyota-rengasasiantuntijalta saat viimeisimmät tiedot renkaista

Rengasmääräykset

Laki määrittelee renkaiden minimiurasyvyydet. Kesärenkaat on vaihdettava viimeistään silloin, kun urasyvyys on 1,6 mm. Talvirenkaissa vaihto tulee tehdä viimeistään, kun urasyvyys on 3,0 mm. Mitä vähemmän kulutuspintaa on jäljellä, sitä heikompi on renkaan pito tiehen.

Lain edellyttämillä minimiurasyvyyksillä esim. renkaan märkäpito on jo laskenut vaaralliselle tasolle. On suositeltavaa uusia renkaat jo ennen kuin saavutetaan lain määrittelemä minimiurasyvyys.

EU rengasmerkintä

Euroopan komission EU-rengasmerkintä on luotu auttamaan autoilijoita tekemään tietoon perustuvan valinnan renkaita ostaessaan. Merkintä koskee kaikkia henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autojen sekä katumaastureiden kesärenkaita, all season -renkaita ja nastattomia talvirenkaita. EU-rengasmerkintää ei käytetä nastarenkaissa. Merkintä antaa selkeää tietoa renkaan suorituskyvystä. Luokituskriteerit ovat polttoainetaloudellisuus, märkäpito ja ulkoinen vierintämelu sekä talvirenkaissa lumi- ja jääpito. Tiedot ovat saatavilla myös rengasvalmistajien ja -jälleenmyyjien verkkosivuilla sekä rengasliikkeissä.

  • Polttoainetaloudellisuus

    Ajoneuvon liikettä vastustavaa voimaa kutsutaan vierintävastukseksi. Vierintävastus on yksi niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat ajoneuvon polttoaineen kulutukseen. Mitä pienempi vierintävastus, sitä vähemmän polttoainetta tarvitaan ajoneuvon liikuttamiseen ja sitä pienemmät ovat CO2 -päästöt. Polttoainetaloudellisuus ilmaistaan värikoodatulla asteikolla A–E. A-luokan rengas vaikuttaa ajoneuvon polttoaineenkulutukseen vähiten ja E-luokan rengas eniten.

    Märkäpito

    Rengas on ajoneuvon ainoa kosketuskohta tiehen ja sen tehtävä on tarjota parasta mahdollista pitoa kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. Kesärenkaiden märkäpito on turvallisuuden kannalta tärkeää, sillä se kertoo auton jarrutuskyvystä märällä tienpinnalla. Kun renkaalla on erinomainen märkäpito, jarrutusmatka on lyhyempi, ajokäytös vakaampi ja ajettavuus parempi. EU-rengasmerkinnän märkäpitoluokituksessa A tarkoittaa parasta pitoa ja E heikointa pitoa.

    Vierintämelu

    EU:n renkaiden melutasoluokitus mittaa renkaiden melutasoa ajoneuvon ulkopuolella. 80 km/h -nopeudella kulkevassa autossa renkaan aiheuttama melu on yleensä suurempi kuin moottorin melu. Ulkoinen vierintämelu ilmoitetaan desibeleinä (dB) ja äänen voimakkuutta ilmaistaan asteikolla A, B ja C, joista A on hiljaisin.

    Uudet symbolit EU-rengasmerkinnässä

    QR-koodi

    Voit ladata lisätietoja renkaasta skannaamalla tarran oikeassa yläkulmassa sijaitsevan QR-koodin. Koodi tarjoaa pääsyn Euroopan tuotetietokantaan (EPREL), joka sisältää tietoa renkaiden luokituksesta sekä renkaiden tekniset tiedot.

    Lumi- ja jääpitomerkintä

    Edellä mainittujen arvojen lisäksi vaativaan talvikäyttöön hyväksytyssä renkaassa on lumipitomerkintä. Kansainvälisen jääpitotestin läpäisseessä renkaassa on vastaavasti jääpitomerkintä. Nämä merkinnät kertovat renkaan turvallisuudesta talvikeleillä.

    Talvirenkaiden vertailuun Suomessa EU-rengasmerkintä soveltuu heikosti, koska merkintää ei käytetä nastarenkaissa. Myöskään kitkarenkaiden märkäpitoluokitus ei kerro soveltuvuudesta suomalaisiin talviolosuhteisiin. Talvirenkaita valitessasi sinun kannattaakin ottaa huomioon myös tavalliset ajo-olosuhteesi.

Ilmanpaineet

Varmista aina, että autosi renkaissa on riittävä ilmanpaine. Noudata autonvalmistajan suosituksia ja tarkista ilmanpaineet säännöllisesti sekä huomioi kuormituksen muutokset. Alipaineiset renkaat ovat suuri turvallisuusriski. Oikeilla ja riittävän korkeilla suositusten mukaisilla ilmanpaineilla säästät polttoainetta, vaikutat renkaiden kulumiseen ja viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.

Paineiden tarkastus on suositeltavaa tehdä ulkona kylmiin renkaisiin. Rengaspaineet kannattaa aina tarkistaa renkaiden vaihdon yhteydessä ja säännöllisesti sen jälkeenkin. Muista tarkistaa myös vararenkaan paine. Jos epäilet huoltamon ilmanpainemittarin lukeman oikeellisuutta, varmista lukema toisella mittarilla.

Talvella kylmä ulkoilma laskee renkaiden painetta noin 0,1 bar/10°C. Suosittelemme käyttämään talvirenkaissa noin 0,2-0,3 bar korkeampia paineita kuin kesärenkaissa.