1. Toyota Way
  2. Autot ja varusteet
  3. 10 syytä Toyotan suosioon
Toyota palvelee

10 syytä Toyotan suosioon

Toyota
Mitkä asiat tekevät Toyotasta Suomen halutuimman auton vuodesta toiseen? Kaksi kokenutta automyyjää ja joukko tyytyväisiä autoilijoita kiteyttivät suomalaisten Toyotan suosikkimallien plussat.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Toyota
  • 19.4.2024
  • Toyota Yaris

    Jyväskyläläisen O.K. Auton vaihtoautopäällikkö Anssi Autiolla ja myyntipäällikkö Karri Hyvätillä on selkeä käsitys siitä, miksi 90-luvun lopulla markkinoille tullut Yaris kipuaa vuodesta toiseen automallien myyntitilaston kärkipäähän.

    Pieni ja ketterä kulkine on monipuolinen tapaus, jolla luontuvat niin parin korttelin kauppareissut kuin pidemmätkin ajomatkat. Avarat sisätilat omaavana pikkuautona Yaris sopii niin sinkulle, pariskunnalle kuin pikkulapsiperheellekin.

    ”Yaris soveltuu hyvin niin perheen ykkös- kuin kakkosautoksi. Sen hinta-laatusuhde on erinomainen, käyttökustannukset pienet, varustelu kattavaa ja jälleenmyyntiarvo säilyy korkeana pitkään. Asian voisi summata niin, että Yaris on riskitön ostos sekä hinnan että kestävyyden puolesta, Hyvätti toteaa.

    ”Luotettavuutensa ohella Yarikset ovat myös monien asiakkaidemme mielestä hyvännäköisiä”, Autio lisää. 

    ”Vaihdan aina uuteen Toyotan Yaris-malliin noin kolmen vuoden välein. Se on nätti ja rivakka. Lisäksi kaikki harrastuskamani mahtuvat sinne. Yaris on pieni suuri auto.” Katri pääkaupunkiseudulta

    Avarana pikkuautona Toyota Yaris sopii niin sinkulle, pariskunnalle kuin pikkulapsiperheellekin.

     

    Toyota Yaris Cross

    Reilut pari vuotta sitten markkinoille putkahtanut Yarisin korotettu virkaveli Yaris Cross on saanut suomalaisilta innostuneen vastaanoton. Autossa yhdistyvät samat käyttäjien arvostamat ominaisuudet kuin Yarisissakin. Ekstrana tässä menopelissä on kuitenkin vielä 30 millimetriä reilumpi maavara, hieman reilummat tilat matkustajille sekä tavaratilan paremmat muuntelumahdollisuudet.

    ”Yaris Cross on myynyt todella hyvin, eikä ihme, sillä autoon on helppo mennä ja kuskinpaikalta on hyvä näkyvyys ulos. Kun tällainen auto tulee vaihtoon, se löytää välittömästi uuden omistajan”, Autio sanoo.

    Hyvätti on havainnut, että Yaris Cross on erityisen haluttu menopeli maailman maukkaimmasta soratierallista tunnetussa Keski-Suomessa. Piskuinen katumaasturi nimittäin on mahdollista saada myös nelivedolla.

    ”Neliveto ja korkeampi maavara nousevat arvoonsa roudan vääntämillä sora- ja hiekkateillä. Tässä hinta- ja kokoluokassa nelivedot ovat harvassa, joten Yaris Crossin etenemiskyky kiehtoo monia”, Hyvätti pohtii.

    "Yaris Cross on kivoimpia autoja, joilla olen ajanut. En kuitenkaan osaa nimetä yhtä yksittäistä ominaisuutta, vaan auto vain on kokonaisuutena ja yleiseltä käytettävyydeltään tosi hyvä." Bo Uudeltamaalta.

    Toyota Yaris Cross on erityisen haluttu menopeli maailman maukkaimmasta soratierallista tunnetussa Keski-Suomessa.

     

    Toyota C-HR

    Konseptiautomainen Toyota C-HR putkahti Suomen automarkkinoille vuonna 2016 ja nousi hieman yllättäenkin hurjaan suosioon. Konseptiautomaiseksi muotoiltu Crossover ei ole varsinainen tilaihme, mutta sen valttina on sporttisen räväkkä muotoilu. Juuri kauppoihin ennättänyt täysin uusi Toyota C-HR vie omintakeisen muotoilun vielä edeltäjäänsä pidemmälle.

    ”Tätä autoa joko rakastetaan tai inhotaan täysillä. Se ei jätä ketään kylmäksi. Toyota C-HR:ssä kiehtoo erityisesti särmikäs muotoilu. Se on tuonut Toyotalle paljon asiakkaita muilta automerkeiltä”, Hyvätti sanoo.

    ”Myös auton ajettavuus on erinomainen. Toyota C-HR onkin ollut suosittu malli kaikissa ikäluokissa”, Autio täydentää. 

    ”Toyota C-HR on ollut minulla nyt reilu kolme vuotta ja olen todella tyytyväinen siihen. Se on autona hyvännäköinen, kulkee reippaasti ja lisäksi vähäkulutuksinen hybridinä.” Sirpa pääkaupunkiseudulta 

    Toyota C-HR:ssä kiehtoo erityisesti särmikäs muotoilu. 

     

    Toyota Corolla

    60-luvulla Suomeen rantautunut Corolla on legenda, josta likimain jokaisella suomalaisella on jonkinmoisia kokemuksia. Paljolti Corollan ansiosta Toyota on saanut maineensa luotettavana ja kestävänä autona – laulaahan Antti Halonenkin, että hän ei pelkää kotimaamme kovaa talvea, koska pakkanen ei häneen Corollaansa pysty.

    ”Alkuaikoina Corolla ei varsinaisesti häikäissyt ajettavuudellaan, mutta onneksi tämä puoli on jo historiaa. Modernit Corollat ovat miellyttäviä ajaa ja hyvin varusteltuja”, Hyvätti sanoo.

    Toyota Corollan valtteihin lukeutuvat myös hybridimoottorien tuoma taloudellisuus sekä laaja korivaihtoehtojen kirjo. Valittavana on porras- ja viistoperämalli, farkku ja nyt myös korotetulla maavaralla höystetty Corolla Cross. Suomen rekisteröintitilastojen ykköspaikalle Corolla on kuitenkin kaartanut erityisesti farmarimallinsa voimalla.

    ”Viisihenkinen perhe mahtuu mainiosti matkatavaroineen Corolla-farmariin. Tavaratila on kooltaan peräti 596 litraa ja takapenkit kaatamalla se kasvaa 1606 litraan”, Autio tietää. 

    "Pidin merkkiä aiemmin paappa-autona, mutta nykymalliston nuorekas ilme houkutteli." Joni Pohjois-Suomesta.

    "Ajan paljon maan- ja moottoritiellä, joten arvostan auton vakaata kulkua matka-ajossa. Samalla työajoni alkavat ja päättyvät Helsingin keskustassa, joten myös tietynlainen näppäryys on mukava lisä. Hybrid-moottori on osoittautunut taloudelliseksi molemmissa." Kari Kanta-Hämeestä.

    Toyota Corollan valtteihin lukeutuvat myös hybridimoottorien tuoma taloudellisuus sekä laaja korivaihtoehtojen kirjo. 

     

    Toyota RAV4

    Toyota toi ensimmäisen RAV4 sukupolven markkinoille jo vuonna 1997. Tuolloin katumaasturitermiä ei tuntenut vielä kukaan, joten Toyota pääsi toimimaan uuden autoluokan uudisraivaajana.

    Parin vuosikymmenen evoluution tuloksena Toyota RAV4:sta on muotoutunut vakaa ja ajettavuudeltaan tasokas menopeli, joka tarjoaa matkaajille ylellisen tilavat sisätilat. Täys- ja lataushybriditekniikoiden ja aerodynaamisen muotoilun ansiosta suuren auton keskikulutus on saatu painettua jopa alle kolmen litran satasella. Eipä ihme, että RAV4:n on kivunnut yhdeksi myydyimmistä Toyota-malleista niin Suomessa kuin globaalistikin.

    ”Suorituskykyinen ja ulkonäöltään rouhea crossover kestää hyvin vertailun premium-autoihin. Asiakkaamme arvostavat erityisesti taloudellista ja toimivaa nelivetojärjestelmä, jossa takapyörien veto on toteutettu taloudellisesti sähkömoottorilla”, Hyvätti kertoo.

    ”Monille myös hyvä vetokyky ja -massa ovat tärkeitä ominaisuuksia. RAV4:lla vetää kevyesti asuntovaunua ja painavampaakin peräkärryä”, Autio sanoo.

    ”Ajoin vuosia Toyota RAV4 -mallilla. Se oli varma ja turvallinen, eikä ollut juuri koskaan pajalla. Sillä pääsi hankalissakin maastoissa perille. Aionkin siirtyä seuraavaksi joko Toyota RAV4 Plug-in Hybridiin tai Toyotan täyssähköiseen bZ4X:ään.” Timo Kanta-Hämeestä.

    Parin vuosikymmenen evoluution tuloksena Toyota RAV4:sta on muotoutunut vakaa ja ajettavuudeltaan tasokas menopeli tilavine sisätiloineen. 

     

    Toyota Avensis

    Kun listataan kestävimpiä automalleja, Toyota Avensista ei voi ohittaa. Uusia Avens-melleja ei enää valmisteta, mutta vuosina 1998–2018 valmistetut yksilöt ovat edelleen kuumaa kamaa vaihtoautomarkkinoilla.

    ”Avensiksen ehdottomia valtteja ovat hiljaisuus, hyvät ajo-ominaisuudet, luokkansa parhaat tilat ja ajaton muotoilu”, Autio toteaa.

    ”Avensikset ovat olleet aina mukavia ajaa ja erittäin taloudellisia autoja, Vaikka niitä ei hybridimoottorilla ollutkaan saatavissa”, Hyvätti lisää.

    Jyväskyläläinen Aatos Immonen on yksi tyytyväisistä Avensis-kuskeista. Nuori mies kulkee työ- ja vapaa-ajanmatkansa vuosimallia 2000 edustavalla Avensiksella, jonka matkamittariin on kertynyt jo kunnioitettavat 320 000 kilometriä. Käytettynä autonsa hankkinut Immonen on ilokseen todennut autonsa huolettomaksi matkakumppaniksi.

    ”Valitsin tämän auton, koska auton hankintahinta oli edullinen ja lähipiirissäni olevilla ihmisillä on mallista kokemuksia. He ovat Avensista paljon kehuneet. Olen erityisen tyytyväinen siihen, että auto on luotettava. Se on toiminut aina moitteettomasti olosuhteista riippumatta”, Immonen kertoo.

    Uusia Toyota Avensis -malleja ei enää valmisteta, mutta vuosina 1998–2018 valmistetut yksilöt ovat edelleen kuumaa kamaa vaihtoautomarkkinoilla.

     

    Toyota Auris

    Auris korvasi Corollan viistoperämallin vuonna 2007, ja vuonna 2013 Auris-mallisto laajeni farmariversiolla. Ensin uutta automallia hieman vierastettiin, mutta pian näppärästä ja tilavasta autosta kasvoi uusi kansansuosikki.

    ”Auris lunasti paikkansa nopeasti ja nyt se on yksi halutuimmista autoista vaihtoautomarkkinoilla”, Hyvätti sanoo.

    Auris vetoaa suomalaisin pitkälti samoilla teeseillä kuin Corollakin.

    ”Hinta-laatusuhde on erittäin hyvä ja ulkomittoihinsa nähden Auriksessa on avarat sisätilat. Monia ostajia innostaa myös Auriksen vanhoja Corolla-malleja tyylikkäämpi ulkonäkö ja korkeampi ajoasento. Auris on myös ensimmäisiä Toyotia, jotka tulivat saataville hybridimoottorilla”, Autio kertoo.

    "Auris-mallissani parasta on luotettavuus ja taloudellisuus. Tämän kanssa ongelmia ei ole, eikä ole tarvinnut pitää öljypulloa takakontissa." Toni pääkaupunkiseudulta.

    Toyota Auris Auris on yksi halutuimmista autoista vaihtoautomarkkinoilla.

     

    Toyota Prius

    Toyotan vuonna 1997 markkinoille tuoma Prius oli maailman ensimmäinen sähkö- ja bensamoottorin yhdistävä hybridiauto. Se oli automaailmassa jotain aivan uutta ja kiinnosti siksi erityisesti varhaisia omaksujia.

    ”Pienellä bensiinimäärällä kulkeva ja ulkonäöltään laatikkomainen Prius vetosi aluksi rohkeisiin kuluttajiin, jotka halusivat kulkea teknologisen kehityksen etujoukoissa”, Autio muistelee.

    Neljännesvuosisadan aikana Toyota on tuonut hybriditeknologian lähes kaikkiin autoihinsa. Nykyään Priuksen erityisominaisuuksiksi ovatkin nousseet hybriditeknologian sijaan urheiluautomainen ulkonäkö ja leikkisän hauska ajokokemus.

    ”Uusimman Priuksen muotoilu miellyttää aiempaa suurempaa kuluttajien ryhmää. Matala ja virtaviivainen auto on myös erittäin näppärä ajettava”, Hyvätti sanoo.

    "Meidän perheessämme Prius on häikäissyt ulkomuodollaan ja vauhdillaan. Poikani huudahti juuri kauppareissulla: Äiti, olet liian nopea!" Emilia pääkaupunkiseudulta.

    "Parasta on se, että voin luottaa siihen. Edellisessäkään Priuksessani ei ollut vikoja, ja vain kuluvia osia piti vaihtaa." Pia Uudeltamaalta.

    Toyotan vuonna 1997 markkinoille tuoma Prius oli maailman ensimmäinen sähkö- ja bensamoottorin yhdistävä hybridiauto. 

     

    Toyota Camry

    Hiljattain Suomen markkinoilta poistunut Camry oli pitkään Toyotan lippulaivamalli. Hiljaisissa ja tilavissa sedaneissa yhdistyivät premium-tason laatuvaikutelma, Toyotille tyypillinen kestävyys ja alhaiset ylläpitokulut. Eipä ihme, että autoja nähtiin aikanaan runsaasti myös taksitolpilla.

    ”Isosta koostaan huolimatta Camrysta ei tullut koskaan perheautoa. Paljolti varmasti siksi, että autoa ei viimeisten vuosikymmenten aikana ollut Suomessa saatavissa farmariversiona. Camrysta muodostui erityisesti laatua hakevan herrasmiehen auto”, Autio kuvailee.

    Monia isoon laatuautoon ihastuneita kuluttajia surettaa Camryn lähtö kotimaan markkinoilta. Hyvätti kuitenkin uskoo, että vannoutuneiden Camry-ajajien ansiosta automallia tullaan näkemään Suomen teillä vielä pitkään.

    ”Suomessa on paljon Camryn omistajia, jotka eivät halua autoistaan luopua. He pitävät ajokeistaan viimeisen päälle hyvää huolta. Tähän on onneksi hyvä mahdollisuus, sillä Toyota ei tule lopettamaan Camryn varaosavalmistusta. Joillakin Toyota-jälleenmyyjillä on vielä esittelyautoina toimineita Camryja varastossa, joten uudenkarheaa laatuautoa kaipaavalla on vielä vähänajettuja yksilöitä tarjolla”, Hyvätti vinkkaa.

    "Parasta Camryssäni on luotettavuus. Tiedän, ettei se jätä minua tienvarteen. Myös Toyota merkkinä merkitsee minulle ennen kaikkea luotettavuutta." Miia Uudeltamaalta.

    Suomessa on paljon Toyota Camryn omistajia, jotka eivät halua autoistaan luopua. He pitävät ajokeistaan viimeisen päälle hyvää huolta. 

     

    Toyota bZ4X

    Toyota on kunnostautunut erityisesti ladattavien ja täyshybridiautojen valmistajana, mutta pari vuotta sitten japanilaisvalmistaja toi markkinoille myös ensimmäisen täyssähköautonsa, bZ4X:n.

    Crossoverien ylempää keskiluokkaa edustava, persoonallisesti muotoiltu menopeli tarjoaa erinomaisen ajettavuuden, hyvät sisätilat, älykkään nelivetojärjestelmän sekä roppakaupalla ekologia ja taloudellisia kilometrejä.

    ”Toyotan pitkä kokemus ajoakkujen kehittämisestä korostuu erityisesti juuri bZ4X:ssä. Autossa käytetään kestävää akkuteknologiaa, jolle Toyota myöntää akkuturvan jopa miljoonaan ajokilometriin asti. bZ4X:n omistajille tämä tarkoittaa turvallisia ajokilometrejä ja tavanomaista täyssähköautoa parempaa jälleenmyyntiarvoa”, Hyvätti sanoo.

    ”Tässä autossa parasta on alustan käyttäytyminen ja ajo-ominaisuudet huonokuntoisilla teillä." Markku Keski-Suomesta.

    Crossoverien ylempää keskiluokkaa edustava, persoonallisesti muotoiltu Toyota bZ4X  tarjoaa erinomaisen ajettavuuden, hyvät sisätilat ja älykkään nelivetojärjestelmän.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua